Friday, September 18, 2009

Erti Hari Raya AidilFitri

Ada yang memahami Aidil Fitri dengan banyaknya makanan enak, baju baru, duit raya, saat-saat untuk pulang kampung dan lain-lain. Merayakan lebaran sebenarnya tidak harus menyiapkan makanan yang enak-enak, beli baju baru, memberikan duit raya, dan sebagainya tapi sebaliknya, kita harus memahami erti Aidil Fitri sesuai dgn ajaran Nabi Muhammad SAW, yaitu dengan melaksanakan beberapa amalan yang disunahkan, diantaranya:

PERTAMA: Menghidupkan malam Aidil Fitri dengan memperbanyakkan beribadah, baik zikir, solat atau membaca al-Qur'an. Yang biasa dilakukan oleh masyarakat adalah melaungkan kalimat takbir juga merupakan ibadah yang dianjurkan pada malam Aidill Fitri.


KEDUA: Mandi dan menggunakan wangian, memakai pakaian yang terbaik, memotong kuku yang panjang.

KETIGA: Bagi makmum solat Idul Fitri disunnahkan agar datang ke masjid dengan b'jalan kaki & berangkat awal pagi setelah solat Subuh & pulang pada jalan yg berbeza agar dapat menemui banyak orang dan dapat meminta maaf pada orang yang kita temui.


KEEMPAT: Disunnahkan makan. Pada zaman nabi memakan kurma dengan bilangan ganjil sebelum berangkat solat Aidil Fitri. Ini memberi tanda bahawa saat itu sudah tidak lagi diwajibkan menjalankan puasa, haram hukumnya berpuasa pada 1 Syawal.

KELIMA: Bertakbir selama perjalnan menuju tmpt solat dimulai dari keluar rumah sehingga waktu solat selesai.

KEENAM: Melaksanakan solat Aidil Fitri. Waktu melaksanakan Solat adalah setelah matahari terbit setinggi tombak sehingga waktu tengah hari & hukumnya sunnah muakkad. Masjid merupakan tempat yang lebih mulia untuk melaksanakan solat dibanding tempat apapun, kecuali bila masjid sempit sehingga tak dapat menempung bilanagn jamaah yang hadir, maka disunnahkan di lapangan.

KETUJUH: Dosa kepada Allah telah ditebus dengan ibadah dan taubat selama bulan ramadhan, kini saatnya saling memohon maaf antara satu sama lain.

KELAPAN: Pada hari Aidil Fitri ini juga saatnya mempereratkan silaturrahim yang sudah terjalin & menyambung silaturrahim yang terputus. Saling mgunjungi saudara & sahabat merupakan cara untuk meningkatkan silaturrahim tersebut. Mungkin di luar waktu hari raya kita enggan berkunjung ke rumah rakan atau sahabat kita kerana tak ada alasan yang tepat, maka di hari Aidil Fitri ini kita manfaatkan untuk saling berkunjung.

KESEMBILAN: Menunjukkan rasa gembira & bahagia kepad asemua orang yang ditemui serta bersikap dermawan lebih dari hari-hari biasa. Dan masih banyak ibadah sunnah yang dapat dikerjakn lainnya.



No comments:

Post a Comment